Lhbtiq+ op school

Nederlandse scholen zijn verplicht om een sociaal veilige plek en leeromgeving te bieden aan lhbtiq+ leerlingen. Maar dat wil niet zeggen dat je je als lhbtiq+’er altijd thuisvoelt op school.

Als lhbtiq+’er is de kans vier keer hoger dan gemiddeld om gepest te worden. Ook liggen de zelfmoordcijfers onder lhbtiq+ jongeren tot vijf keer hoger, schrijft het COC.

Pesten
Word je gepest op school, zoek dan contact met de vertrouwenspersoon of mentor. Hij of zij kan je verder helpen, informatie geven en steun bieden.
Een vertrouwenspersoon is hét aanspreekpunt binnen de school voor iedereen die te maken krijgt met ongewenst sociaal gedrag.

GSA

De letters GSA staan voor Gender and Sexuality Alliance: een verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, sekses, gender identiteiten en gender expressies.

De GSA is er voor iedereen! Wat mannelijk of vrouwelijk is bepaal jezelf, of je nu een cisgender, transgender, non-binair of intersekse persoon bent. Net zoals jij zelf weet op wie of wat je valt, of je nu hetero, gay, bi, pan, aseksueel, + of in dubio bent.

GSA’s in Nederland krijgen steun van het COC. Dat is een organisatie die opkomt voor lesbiennes, homo’s, bi’s, trans- en interseksepersonen. COC steunt GSA’s met gratis actiemateriaal, lokale ondersteuning door GSA-coördinatorenregionale en landelijke GSA-dagen en landelijke campagnes zoals Paarse Vrijdag of de International Day of Silence.

Het COC ontwikkelde samen met lhbtiq+ scholieren een nieuwe GSA onderwijsstandaard. Met deze checklist kunnen leerlingen, studenten, docenten en schoolleiders toetsen of hun school op een goede manier werkt aan de acceptatie van lhbtiq+.

Meer en betere aandacht voor lhbtiq+ acceptatie op school is volgens het COC belangrijk omdat lhbtiq+ scholieren vaker gepest worden. Daarnaast is op scholen het woord ‘homo’ het meest gebruikte scheldwoord.

Word je gepest op school, zoek dan contact met de vertrouwenspersoon of mentor. Hij of zij kan je verder helpen.

Hoe werkt het?

De GSA Onderwijsstandaard bevat een checklist. Zo moeten scholen lhbtiq-leerlingen steun bieden, en bij verschillende vakken in meerdere jaren aandacht besteden aan seksuele en genderdiversiteit. Doel is dat op school een norm gaat gelden, waarbij iedereen wordt geaccepteerd, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit of geslachtskenmerken.

Het oordeel van de GSA’s staat centraal in de aanpak. GSA’s zijn leerlingenclubs die zich op middelbare scholen inzetten voor lhbti-acceptatie. De GSA gaat aan de hand van de checklist na hoe de school scoort en kijkt met docenten hoe het beter kan.

Op de Website GSA onderwijsstandaard vind je ook de score van scholen.

 

Ouders

Nederlandse ouders weten vaak te weinig over seksuele oriëntatie en genderidentiteit om hierover goed te kunnen praten met hun kinderen. Ze weten wel wat lhbti betekent, maar als je doorvraagt wat dat inhoudt, hebben ze geen idee. Ze staan open voor een gesprek hierover, maar de meeste ouders denken dat hun kind daar geen behoefte aan heeft. Dat blijkt uit een peiling die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport liet uitvoeren onder ruim duizend ouders met kinderen van 12 tot 25 jaar, zegt Movisie.

Jongeren willen vaak liever dat hun ouders dit gesprek aan gaan. En dat is belangrijk, want lhbtiq+ jongeren zijn vaker depressief en suïcidaal dan heteroseksuele jongeren. En daarnaast helpt het ook om onzekerheid en schaamte weg te nemen.

Tips

De checklist kan scholen meer inzicht geven in hoe ze hun leerlingen kunnen ondersteunen. Zoals: laat het onderwerp terugkomen in de lesstof, de aanwezigheid van gender-diverse toiletten en leerlingen weten waar ze terecht kunnen als ze gepest worden om hun sekse, gender of seksualiteit.

Ben je docent en vind je het lastig hoe je lesgeeft over gender- en seksuele diversiteit? Het COC verzorgt gastlessen waarin de gastdocenten in gesprek gaan met de leerlingen. Er wordt zowel inhoudelijk als persoonlijk ingegaan op gender- en seksuele diversiteit. Door het delen van eigen ervaringen, krijgen leerlingen een beeld bij de leefwereld van een lhbtiq+’er. Zowel de negatieve ervaringen worden besproken alsook het geluk met het kunnen zijn wie je bent.

Verder lezen

www.iedereenisanders.nl – informatieve website voor jongeren, en een pagina voor ouders
www.jongenout.nl – community voor jongeren tot 18 jaar
www.maruf.eu – over de Islam en lhtbiq+
www.christenqueer.nl – over het Christendom en lhbtiq+
www.transvisie.nl – informatie en activiteiten m.b.t. genderidentiteit – voor transgender mensen, genderzoekers, hun partners en ouders.


Meer cijfers

www.movisie.nl/publicatie/feiten-cijfers-rij