Geslaagde conferentie ‘Lhbtiq+ in het onderwijs’

‘Train docenten en medewerkers op het gebied van LHBTIQ+. Hanteer een algemene visie waarin normen, waarden en cultuur inzake LHBTIQ+ beschreven worden. En gebruik kloppende namen en voornaamwoorden.’ Het zijn enkele aanbevelingen die universitair docent en onderzoeker Laura Baams deed op Paarse Vrijdag 10 december, tijdens de online conferentie ‘LHBTIQ+ in het onderwijs’, die mede door de gemeente Harderwijk werd georganiseerd.

 

‘Zet als docent eens een regenboogvlaggetje in je pennenbak of hang er eentje op de deur van je kantoor’, adviseert Laura Baams (zij/haar). Ze deed onderzoek naar de mentale gezondheid van LHBTIQ+-jongeren en geeft advies over hoe een school op beleidsniveau deze jongeren zo goed mogelijk kan ondersteunen. ‘Gebruik voornaamwoorden als je je voorstelt, dat kan juist het verschil maken. En wat je bijvoorbeeld níet moet doen is een LHBTIQ+-jongere zonder overleg in de spotlights zetten als het onderwerp wordt besproken, hoe goed je het ook bedoelt.’ Scholen die LHBTIQ+ adequaat in hun visie, missie en beleid opnemen presteren een stuk beter, blijkt uit onderzoek. Het schoolklimaat is beter, de cijfers zijn hoger, er wordt minder gepest en gespijbeld, de leerlingen zijn mentaal gezonder en ze gebruiken minder middelen. ‘En dat geldt niet alleen voor LHBTIQ+-leerlingen, maar voor allemaal’, zegt Laura Baams.

 

Veilige situatie

Uit onderzoek blijkt niet alleen dat LHB-leerlingen tweemaal zoveel sociaal/emotionele en psychosomatische klachten hebben dan andere leerlingen en dat ze vaker gepest worden. Opmerkelijk is daarnaast dat dat niet alleen gebeurt door medeleerlingen, maar ook door volwassenen, die juist de verantwoordelijkheid hebben om een veilige situatie te creëren: leerkrachten en ander personeel, en ook ouders van medeleerlingen. Dit gebeurt op plaatsen waar minder snel ingegrepen kan worden: in kleedkamers, fietsenkelders of online. Betrokkenen durven het vaak niet te melden omdat ze niet weten waar, of omdat problemen vaak onopgelost bleven na eerdere meldingen. Laura is duidelijk in haar advies: ‘Er is actie nodig op het gebied van beleid, ondersteuning van docenten en directie, interventies en verder onderzoek.’

Regenboogstad

De gemeente Harderwijk, Het Morgen College, RSG Slingerbos, Mijn School, CCNV en Landstede MBO organiseerden de conferentie voor leerkrachten, onderwijsprofessionals en jongerenwerkers. Presentatie was in handen van regenboogambassadeur Rune Sassen en wethouder Gert Jan van Noort opende het geheel. Hij gaf aan dat Harderwijk het belangrijk vindt om een Regenboogstad te zijn, waarin iedereen meedoet, ‘en dat begint bij het onderwijs’. Rianne Bosch (orthopedagoog) legde uit waar LHBTIQ+ voor staat. Ook kwam Carolien Gooiker (zij/haar) aan het woord, zij is gezondheidsbevorderaar Seksuele Gezondheid bij GGD Noord- en Oost-Gelderland. Carolien gaf aan dat het belangrijk is dat je het thema LHBTIQ+ niet alleen meeneemt in de lessen, maar ook uitdraagt als school. De GGD ondersteunt desgewenst, gaat in gesprek en inventariseert wat er al gedaan wordt en wat er nog meer kan. Er zijn legio boeken en lesmateriaal beschikbaar. Carolien is voor informatie en overleg te bereiken via c.gooiker@ggdNWG.nl.

 

Na het plenaire gedeelte gingen de online aanwezigen uiteen in groepjes. Stichting Prisma Groep gaf een workshop over hoe je als professional goed omgaat met bi-culturele LHBTIQ+-jongeren. Ook werden twee workshops verzorgd door de Stichting School & Veiligheid. Thema’s: het bespreken van gender- en seksuele diversiteit in de klas en het creëren van een sociaal veilige sfeer rondom gender- en seksuele diversiteit.

Meer nieuws voor jou

Podcast Regenboogsteden nu te beluisteren!

Lokaal Regenboogbeleid heeft invloed op veel gebieden. De eerste aflevering van de podcastreeks Regenboogsteden gaat over de zichtbaarheid van de lhbti+ gemeenschap en op welke wijze je daar lokaal aan kunt bijdragen. Zichtbaarheid is essentieel en daar gaan we in...

Lees hier meer

Meer non-binaire personen in Europa en USA dan ooit gedacht: 5,3% van Gen Z identificeert zich als non-binair

Nieuw onderzoek van Mastercard toont verbeterde genderacceptatie aan, hoewel 74% van de non-binaire personen te maken heeft gehad met fysiek of verbaal geweld · Bijna de helft (49%) begrijpt het als mensen zich niet als man of vrouw willen identificeren. · Non-binaire...

Lees hier meer

Apeldoorn gaat zich toch extra inzetten voor lhbtiq’ers

De Apeldoornse wethouder Detlev Cziesso gaat alsnog een verklaring voor LHBTI-ers opstellen. Dat doet hij samen met de overheid. Eerder was hij dit niet van plan, omdat Apeldoorn er al veel aan zou doen om een inclusieve samenleving te zijn....

Lees hier meer