Onderzoek: Ruim helft lhbtiq+’ers wil Canal Parade anders

De Canal Parade in Amsterdam moet worden aangepast. Dat vindt een meerderheid van de lhbti+-gemeenschap. De afsluiting van de jaarlijkse Pride-week moet minder commercieel, minder stigmatiserend en minder Amsterdams.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van EenVandaag onder duizenden lhbti+’ers. Hoewel bijna driekwart (73 procent) van hen nog altijd overtuigd is van het belang van Pride-evenementen in Nederland, heeft een aanzienlijk deel (57 procent) felle kritiek op de Canal Parade zoals die nu wordt gehouden.

Veel lhbti+’ers hebben grote moeite met het groeiende aantal bedrijven dat zich zichtbaar wil verbinden aan de Parade. Ondervraagden noemen het ‘rainbow capitalism’, ‘pinkwashing’ of ‘commerciële carnaval’. Het komt neer op hetzelfde: grote bedrijven willen vooral meedoen om hun imago op te poetsen en zetten zich buiten de schijnwerpers nauwelijks actief in voor lhbti+-rechten, is de gedachte.

Te veel gericht op seks

Verder kan een deel van de lhbti+’ers die voor aanpassing is, zich niet identificeren met de mensen op de boten. De Parade is volgens hen te bloot, te extreem, te veel gericht op seks en wakkert alleen maar vooroordelen aan. Anderen noemen de botenparade ‘aapjes kijken’ en vinden het in verhouding grote aantal hetero’s bij de Canal Parade een heikel punt.

Aan dit onderzoek van EenVandaag, gehouden van 22 juli tot en met 4 augustus, deden 25.260 leden van het Opiniepanel mee, van wie 3.406 lhbti+’ers.

Meer nieuws voor jou

Wat de gemeente kan doen aan een sterkere positie van christelijke lhbti’ers

De Nashville-verklaring leidde in 2019 tot veel discussie in de media en binnen geloofsgemeenschappen. Onlangs ontstond er commotie in de media nadat minister Slob omstreden uitspraken deed over religieuze scholen en homoseksualiteit. Wat weten we over christelijke LHBTI’s? En wat...

Lees hier meer

Hoe ziet de Pride van de toekomst eruit? “Nu staan de witte homomannen vooraan”

Bron: AT5/NH Een festival voor het grote geld en de massa. Dat is de voornaamste kritiek van verschillende lhbt-belangenorganisaties op de Amsterdamse Pride. Zij hopen dat de gemeente het Pride-beleid aanpast. "De Pride moet weer van ons worden." Na een...

Lees hier meer

Lhbtiq+ in de VS | Controverse over LHBTI-kleding voor heel jonge kinderen

In Florida, de Verenigde Staten, is ophef ontstaan door een initiatief van de aldaar gevestigde Walt Disney Company. Het bedrijf achter Donald Duck, Mickey Mouse en Disney Land is volgens critici helemaal doorgeslagen in de ambitie aan te sluiten bij...

Lees hier meer